Opt-out voor sms-diensten gaat in 2012 gelden

Geplaatst op 03-03-2011 om 17:01

De aangescherpte regeling voor de betaling van sms-diensten gaat op 1 januari 2012 gelden. In de periode vanaf 1 april tot 1 januari moeten de operators een tijdelijke opt-out aanbieden van alle premium sms-diensten die meer dan 1,50 euro in totaal kosten. Volgens EL&I kan het bestaande SMS dienstenfilter van de branche daarvoor worden aangepast.


Tijdig, voor 1 januari, moeten de operators de algemene voorwaarden van alle abonnementen (postpaid en prepaid) aanpassen, voor zowel nieuwe als bestaande klanten. De opt-out moet worden aangeboden en de klant moet daarover worden geïnformeerd.


Ook de facturering moet worden gesplitst, om het onderscheid te kunnen aanbrengen tussen de niet-omstreden diensten en de omstreden sms-diensten. In de praktijk betekent dit dat de operator alle sms-diensten apart moet specificeren op de telefoonnota. Er kunnen immers ook gewenste sms-diensten zijn afgesloten. Het ministerie verwacht niet dat operators greep hebben op de aanbieders van contentdiensten. De verantwoordelijkheid en de bewijslast zullen worden doorgeschoven naar de sms-gateways, verwacht men.


De incassorol van de operator wordt bestempeld tot integraal deel van de sms-problematiek. “Het wel toestaan dat een telefonieaanbieder het afsluitbeding toepast ter wille van een malafide partij, om zo een consument tot betaling te dwingen, is onaanvaardbaar,” staat er in de toelichting. “Het zou een premie zijn op het niet naleven van de regels ter bescherming van de consument.”


De operator moet voortaan bewijzen dat de consument een geïnformeerd besluit heeft genomen. Het is niet voldoende dat de aanbieder kan aantonen dat er ‘OK’ is ge-sms’t door de consument.


Rude aangepast

De Regeling Universele Diensten en Eindgebruikersbelangen (Rude) introduceert op 1 januari 2012 een ‘piepsysteem’: wanneer een consument bij zijn telefonieaanbieder een klacht indient over een of meerdere bedragen op de telefoonrekening die verband houden met Premium sms-diensten, kan de telefonieaanbieder de telefoon alleen afsluiten wanneer hij de klacht onderzocht en afgewezen heeft. Zolang de telefonieaanbieder de klacht niet heeft afgewezen, mag hij de telefoon van die consument niet afsluiten als die consument niet betaalt voor de Premium sms-diensten waarover de klacht gaat. De operator is ook verplicht om klanten door te verwijzen naar de Geschillencommissie.


De regels introduceren een onderscheid tussen Beperkte Premium sms-diensten tot in totaal 1,50 euro en Premium sms-diensten vanaf 1,50 euro. Voor de duurdere diensten is een ondubbelzinnige toestemming vereist dat de consument akkoord is met betaling.


Vanwege de expertise die de sector heeft op dit punt en om de ontwikkeling van nieuwe technieken zo min mogelijk te hinderen, is het aan de sector om een nadere invulling te geven aan de wijze waarop zo’n ondubbelzinnige wilsverklaring kan plaatsvinden. Een aparte authorisatiecode (‘parentcode’) die wordt verstrekt bij het aangaan van het telefoonabonnement en die elke keer moet worden gebruikt bij het afnemen van niet-beperkte Premium SMS-diensten, zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.


Overgangsregeling

In een marktconsultatie hebben partijen gevraagd om een overgangstermijn. Aan deze wens voor een langere implementatietermijn is tegemoet gekomen door de datum waarop de opt-out operationeel zou moeten zijn, uit te stellen tot 1 januari 2012. Voor de periode van 1 april 2011 tot 1 januari 2012is een tijdelijke voorziening in de Regeling opgenomen. Een telefonieaanbieder dient zijn particuliere klanten een voorziening te bieden waardoor die consument kenbaar kan maken dat hij geen Premium sms-diensten wenst af te nemen. Als zo’n consument vervolgens gebruik maakt van die voorziening en aangeeft dat hij geen Premium sms-diensten wenst af te nemen, mag de telefonieaanbieder aan die consument geen kosten meer in rekening brengen voor Premium sms-diensten. Het sms-dienstenfilter zou – weliswaar met enige aanpassingen – als deze tijdelijke voorziening kunnen fungeren.

 

Veel gezocht

 

Nieuwsbrief

Ik wil mij aanmelden voor de Smsdienst Keurmerk nieuwsbrief

 

Laatste Nieuws

Aanpak van sms-dienst...
Herziene Reclamecode ...
OPTA beboet spammer
Sms-aanbieders moeten...
Ongewilde sms-dienste...
Vodafone blokkeert sm...
Opt-out voor sms-dien...
Betere bescherming te...
Blokkeren premium-sms...
Volop onderzoek naar ...